onsdag 5 september 2012

HEMTEX och jag

Idag hade jag något långtråkig lunchpaus och gick på Regeringsgatan utan något riktigt mål. Efter ett kortare visit i bokhandeln gled jag även in på Hemtex. Jag gillar de igen, efter det stora makeover. Snygga textilier och även gör-det-själv monter. Det är som godisaffär för mig. I somras köpte jag ett silikonfodral för min Iphone där. Ingen vanlig utan ett helt kitt med moulinex trådar, nål, brodyrmönster (fula) och själva skalet som hade hålnät på baksidan. Det skulle bli min semesterprojekt under Lettlandsresan. Man kan inte sitta enbart på stranden om dagarna. Dessvärre har man samma klimat där som här och detta innebär ett relativt stort antal regniga dagar.
Jag visste att det skulle bli något ur det lettiska mönsterarvet. Under ett besök i granhuset hos moster Anna  fick jag tag i en underbar bok proppfull med olika mönster ur lettiska nationaldräkter och andra textilier. Jag valde ett fragment ur ett bälte från Vidzeme område.
Eftersom jag var på landstället kunde jag inte ersätta de befintliga garnfärgerna mot något snyggare. Fick duga det som fanns. Det viktigaste är ju glädjen att skapa. Därför är bilden svartvit.



Det var inte det jag ville berätta om egentligen. Idag fick jag syn på en fantastisk bok Karin Larsson värld. Lite ovanligt att se böcker just i Hemtex ska jag säga... Jag blädrade och föll pladask för den. VILL HA! Kostar lagom men jag ska nog vänta till lönedagen ändå för att just den ska bli mer speciell. I början ville jag köpa boken i julklapp till mig själv men jag orkar inte vänta tre månader till. I jul blir det nog en ny badrock... kanske från Hemtex kanske inte...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar