söndag 23 september 2012

KNIT LIKE A LATVIAN

Jag var tvungen dela upp berättelsen om mitt besök på Svensk Hemslöjd i fredags.
Efter titt och suck på brodderade ylleföremål gled jag vidare och hamnade vid garnhyllorna. Jag nästan ramlade omkull av ett syn. På ena hyllan bland garnnysstorna fanns 2 snygga böcker med titlarna på lettiska. Jag var mållös. Wow! Bläddrade i och konstaterade att det var många fina bilder och historia om vantarna, inte så mycket av själva mönstren. Jag frågade expeditorn hur kommer det att de har lettiska böcker i butiken? Fick svar att de köptes på Formex mässan. Spelar ingen roll att de är på ett främmande språk, bilderna är ju så fina. Då påpekade jag att det fanns ju faktiskt text även på engelska...
På en annan hylla hittade jag även en lettisk variant av gör-det-själv lösning på stickade vantar. Den kostade blygsamma 299 sek. Definitivt prisvärt!

Böckerna i hyllan

olika varianter av vantar som kan göras med "gör-det-själv" lösningen

framsidan på kittet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar