fredag 31 augusti 2012

Tutu lampa

Det var länge sedan jag skrev något här. Det beror på plugg, flytt och andra seriösa saker. Men jag ska försöka hålla bloggen uppe i fortsättningen. Jag har många projekt på G.

En av mina senaste "skapelser" är lampa till tjejrummet i nya huset. Jag ville ha något luftigt och romantiskt. Vad kan vara bättre än balletkjol i taket? Krämvit...

Sladden köptes in på Åhléns, metallringen på Panduro och själva tyllet på Olsons Tyger på Sveavägen.
För ett tag sedan jag letade efter information på nätet om hur man gör tutus för små flickor utan att behöva sy. Fanns en hel det läsa och titta på men jag hade inget koll på hur mycket tyg man skulle ha. Jag hade räknat att 3m skulle räcka gott och väl.

Först klipper man tyget i remsor. Jag använde vårt parkettgolv som måttstock och remsorna motsvarade en plankbredd. Det kan vara runt 15 cm. Klippte och klippte tills tyget var slut. Nästa steg är knytning. Var och en remsa knöt jag runt cirkeln som det syns på bilderna. Efter en dryg halva insåg jag att tyget inte kommer räcka. Vilken överraskning! Var tvungen att inhandla 3m till. Hellre mer än mindre.
Det gick åt c:a 5 m totalt och lampan blev riktigt pösig och fluffig.
Eftersom är vårt tak ganska låg var jag tvungen att kapa sladden. Det var min första el-farenhet. Trotts det funkar lampan utmärkt.
Jag blev riktigt nöjd med resultatet.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar