måndag 5 december 2011

Pepparkakshus

Jag har alltid varit förtjust i pepparkakshus. De påminner mig brödernas Grimm saga om Hans och Greta där de hamnade vid häxas hus som var gjord av godsaker. Den sagan är en av mina favoriter.
I år tänkte jag fixa ett eget pepparkakshus tillsammans med min stora dotter. Jag har väldigt liten erfarenhet av sådana saker. Senast bakade jag ett hus för massa år sedan - då var jag 17 år. Det var den första och den sista gången tills idag. Jag ville spara tid och använda Annas färdiga husdelar som jag köpte i en butik. Nä, jag köpte satsen två gånger eftersom den första skapelsen rasade sönder i mina händer när jag skulle doppa takkanter i smält socker. Andra gången gick allt superfint och jag klarade även göra egen kristyr. Jag ritade de vita kanterna och dottern klistrade fast Smarties på taket. Hade hon fått välja hade huset varit helt rosa med massa pärlor, strössel och annat roligt. Resultatet blev väldigt kitschig men fin ändå. Jag undrar hur länge ska huset stå kvar ... det finns små fingrar som vill gärna pilla och små munnar som vill smaka på huset.



P.S. Jag hade lovat mig att inte bränna fingrarna med smält socker som förra gången. Joooo... jag brände dem även iår. Det kanske ingår i konceptet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar